Чимало тих, хто має доступ до Інтернету, часто купують різні товари виключно у всесвітній мережі. Це й зрозуміло, через те що саме там, не виходячи з дому, кожен бажаючий може обрати й замовити достоту все — від продтоварів до найсучаснішої побутової техніки. Окрім того, в Інтернеті товари нерідко дешевші, ніж у звичайних магазинах.

Що ж таке в реальності інтернет-магазин? Ви відвідуєте сайт продавця, знаходите потрібний вам товар, потім обираєте спосіб доставки й оплати.

 

Типи магазинів:

            Перший тип: Найчастіше через нерозвиненість інтернет-торгівлі в нашій країні під вивіскою “інтернет-магазин” ховається 1-2 людини, для яких це швидше хобі, ніж бізнес. Деякі такі “інтернет-магазини” мають кілька замовлень на місяць і готові закритися в будь-який час. Ціни в таких магазинах зазвичай не найнижчі з двох причин: вони закуповують товар за високими цінами, оскільки постачальники не сприймає їх серйозно; замовлень дуже мало і розвозять їх часто самі господарі. Часто такі фірми навіть не зареєстровані. Покупка в такому “інтернет-магазині” рівносильна купівлі “з рук” за оголошенням…

            Другий тип: магазин існує вже кілька років (як це можна перевірити, див. нижче), тримає на товари дуже низькі ціни (часто має націнку 1-3%), бере участь у різних каталогах цін, завдяки цьому має певну кількість замовлень. Мати таку маленьку націнку магазину дозволяє те, що він працює поза правового поля: він не платить податкине видає касові чеки, намагається закуповувати товар за мінімальними цінами (а за такими цінами пропонується нерозмитнений, нелегальний товар, з бракованих партій, з недійсними гарантійними талонами, конфіскат і т.д.) і часто приховує своє місце розташування (зазвичай він орендує офіс в якомусь НДІ з пропускною системою).

 

            Конкурують інтернет-магазини з традиційними формами торгівлі в першу чергу ціною. Щоб зрозуміти, завдяки чому забезпечується нижча ціна, треба уявити, як виглядає класичний український інтернет-магазин. Зазвичай вони не орендують торгові площі, а забирають товар безпосередньо зі складу, тобто, вартість товару не враховує витрати на гарне приміщення та устаткування для торгівлі. Крім того, такі магазини не утримують великий штат консультантів. Як правило, на сайті магазину вказані номери телефонів операторів, які приймають замовлення. Відповідно, економлять на зарплаті працівникам.

            «Як правило, інтернет-магазини мають таку практику: офіс незрозуміло де, якийсь телефон, не прив’язаний ні до чого, там сидить дівчина, яка приймає замовлення – це і весь інтернет-магазин. Знайти цей магазин нереально, пред’явити якісь претензії – також. Тому, купивши такий товар, ви можете виграти, якщо товар якісний; у протилежному випадку пред’явити претензії продавцю неможливо.

 

            Та не все так страшно, як видається на перший погляд, адже не так давно набула чинності нова редакція Закону про захист прав споживачів.

           

 

Вимоги до інтерент-магазину:

            Вимоги до інтернет-продавця досить-таки суворі. Перед укладанням договору купівлі-продажу у продавця з'являється необхідність (ч. 2ст. 13 Закону про захист споживачів) надати споживачеві інформацію про:

            1) назву продавця та його розташування. І в разі якщо з найменуванням у більшості і-магазинів непорозумінь немає, то власне розташування публікують лише поодинокі продавці;

 

            2) послідовність прийняття претензії. Закон не розшифровує, про які претензії йдеться. Ймовірно у в такому аспекті йдеться про претензії покупця до продавця;

            3) найважливіші характеристики продукції. З цим, нерідко у і-магазинах все гаразд. Тут можна побачити і ретельний опис виробів, і оглянути фотографії;

            4) вартість, включаючи плату за доставку;

            5) особливості оплати;

            6) гарантійні умови.

            7) мінімальну тривалість найменший срок договору В разі необхідності періодичної поставки продукції;

            8) способи розірвання договору.

 

            Згідно з ч. З ст. 13 Закону про захист споживачів те, що покупцю надано проаналізовані нами вище відомості і-магазин має підтвердити письмово або за допомогою електронного повідомлення. Таким повідомленням може стати інформація, яку споживач може відтворити або зберегти в електронному вигляді (п. 10 ст. 1 Закону). В конкретній ситуації— інтернет-сторінка, на яку покупець заходить до того, як запит на придбання товару буде сформовано до часу сформування запиту на придбання товару.

 

            Якщо інші моменти не описані угодою, продавець має доставити замовлення не пізніше 30 днів з дати одержання згоди покупця на погодження угоди (ч. 6 ст. 13 Закону про захист споживачів). Якщо продавець не має можливості дотриматися умов контракту у зв'язку з нестачею необхідного товару, він зобов'язаний повідомити споживача якнайшвидше.

 

            Укладення угоди:

            Купівля-продаж товарів в Інтернеті згідно з п. 8 ст. 1 Закону про захист споживачів зараховується до контрактів, укладених на відстані. Це договір укладений між покупцем завдяки використанню " засобів дистанційного зв'язку", до яких відносять телекомунікаційні лінії, поштовий зв'язок, телебачення та інформаційні мережі, в тім числі й Інтернет.

            Правочини між фізичною та юридичною особою, а також між фізособами на суму, що перевищує 340 грн., треба вчиня-ти у письмовій формі (ч. 1 ст. 208 Цивільного Кодексу України (ЦКУ)). Виняток знайдемо у ч. 1 ст. 206 ЦКУ - усно можуть вчиняти правочини, які сторони повністю виконують у момент вчинення.

            Не виникає необхідності фіксувати письмово договір купівлі-продажу тоді, коли:

            — якусь річ через і-магазин продає фізособа-підприємець водночас вартість замовлення не перевищує 340 грн. ;

            — момент оплати й доставки замовлення збігаються, тобто замовлення виконує кур'єр магазину, приймаючи поряд з тим готівку для оплати.

            У решті ситуацій правочин, який виникає при придбання виробів в і-магазині, погоджують письмово. На нашу думку, правочин вважатиметься погодженим письмово в тому разі, коли і-магазин письмово погодиться з інформацією зі ст. 13 Закону про захист споживачів (Наприклад, у рахунку-фактурі, яку і-магазин надсилає покупцю після того, як той замовить щось на сайті). Покупець повинен погодитися з купівлею продукції.

            Крім того сторони можуть демонструвати свою волю через використання телетайпного, електронного чи якогось іншого технічного засобу зв'язку.

 

            Розрахунки:

            І-магазин має видати покупцю певний розрахунковий документ, що засвідчує купівлю із зазначеною датою продажу (ч. 11 ст. 8 Закону про захист споживачів).

 

Разом з тим, до продукції повинні додати документ, у якому фірма-виробник подає термін гарантії на свою продукцію (ч. 2 ст. 7 Закону про захист споживачів).

 

Договір купівлі-продажу, укладений через Інтернет, покупець може розірвати протягом 14 днів з моменту підтвердження інформації про погодження угоди виконавцем замовлення чи з дати одержання товару або його першої доставки (ч. 4 ст. 13 Закону про захист споживачів). Тоді, коли згадане підтвердження не відповідає вищезгаданим вимогам не задовільняє наведених вище умов, споживач має можливість розірвати договір протягом 90 днів з моменту отримання інформації. Однак продавець відправити нове, правильне, підтвердження. Тоді замовнику дозволено розірвати договір протягом двох тижнів з моменту одержання уточненого повідомлення.

 

Якщо покупець захотів зупинити дію договору, він змушений поінформувати продавця про місце, з якого товар можна забрати назад (ч. 5 ст. 12 Закону про захист споживачів). Якщо протягом майже двох місяців продавець не забере товар, він безкоштовно переходить у власність споживача.

 

Проте відмовитися від товару, що не прийшовся до вподоби, вдасться не завжди. Ось декілька обставин, які унеможливлюють повернення замовлення:

1) за згодою споживача доставка продукції електронними засобами зв'язку була здійснена до закінчення терміну розірвання угоди, про що покупця сповістили у підтвердженні даних;

2) ціна товару зумовлена ситуацією на фінансовому ринку, тобто перебуває за межами контролю продавця;

3) передбачає виготовлення або переробку товару за замовленням споживача, якщо товар не вдається продати іншим особам;

4) споживач розпакував аудіо- чи відеокасету чи інший носій програмного забезпечення (компакт-диск), які доставляють запечатаними;

5)договір стосується отримання періодичних видань;

6) контракт узгоджено стосовно лотерей чи інших азартних ігор.

 

І ще одне: ч. 6 ст. 13 Закону про захист споживачів дає змогу продавцю замінити продукції за її відсутності іншою. Про це покупця слід сповістити перед підписанням договору.

 

Але продавець має можливість замінити товар виключно в разі одночасного виконання трьох вимог:

1)новий товар задовільняє мету використання замовленого;

2)товар такою ж мірою якісний;

3) ціна продукту не перевищує вартості первинного товару.

            У разі неможливості виконання договору через відсутність замовленого товару продавець повинен негайно повідомити про це споживача, але не пізніше тридцяти днів з моменту одержання згоди споживача на укладення договору.

 

Таким чином купувати продукцію через Мережу - справа доволі-таки вигідна — законодавство завжди допоможе покупцю відстояти власні інтереси.

 

            Електронна комерція в багатьох країнах світу стала предметом регулювання на рівні спеціальних законів. Україна поки обмежилася кількома законопроектами, зареєстрованими у Верховній Раді. Наприклад, проект закону "Про електронну комерцію" (№ 6086-1).

             Мабуть, одним з найбільш поширених прикладів електронної комерції можна вважати діяльність інтернет-магазинів.

            За інтернет-магазином, як правило, стоїть юридична особа будь-якої форми власності або підприємець. Що стосується правового регулювання діяльності інтернет-магазинів, то в Україну, як згадувалося вище, поки немає спеціальних нормативних актів, якими б подібна діяльність регулювалася окремо. Але купівля-продаж товарів через інтернет - це ні що інше, як продаж товару Договір купівлі-продажу товару за зразком є ​​виконаним з моменту доставки товару у місце, встановлене договором, а якщо місце передання товару не встановлене договором - з моменту доставки товару за місцем проживання фізичної особи-покупця. Покупець до моменту передачі товару має право відмовитися від договору за умови відшкодування продавцеві витрат, пов'язаних із вчиненням дій щодо виконання договору. Також норми ГК вказують, що договір продажу товару за зразками відноситься до роздрібної купівлі-продажу і є публічним. І в разі роздрібної купівлі-продажу з участю покупця-фізичної особи відносини, не врегульовані ЦК, регулюються ЗУ "Про захист прав споживачів".

            Згідно зі ст. 698 Цивільного кодексу, продавець, який здійснює підприємницьку діяльність з продажу товару, зобов'язується передати покупцеві товар, що звичайно призначається для особистого, домашнього або іншого використання, не пов'язаного з підприємницькою діяльністю, а покупець зобов'язується прийняти товар і оплатити його. Продавець зобов'язаний передати покупцеві товар, разом з документами (технічний паспорт, сертифікат якості, гарантійний талон тощо). Ця вимога продубльована в ст. 6 ЗУ "Про захист прав споживачів".

            Ризик випадкової псування або знищення товару переходить від продавця до покупця з моменту передання йому товару. Якщо покупцеві був переданий товар неналежної якості, то покупець має право на свій вибір вимагати від продавця:

            1) пропорційного зменшення ціни;

            2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

            3) відшкодування витрат у зв'язку з усуненням недоліків товару.

У ситуації, коли мають місце суттєві порушення якості товару, тобто непереборні недоліки або такі, для усунення яких потрібно несумірні витрати коштів і часу, а також недоліки неодноразово проявляються або з'являються після їх усунення, покупець має право на свій вибір вимагати від продавця повернення сплачених грошових коштів або заміни товару.

            Так що, за великим рахунком, з точки зору правового регулювання, покупка товару через інтернет нічим не відрізняється від покупки в звичайному магазині. Необхідно просто уважно вивчати умови доставки, характеристику товару і уточнювати його вартість. Наприклад, перед тим як замовити товар в інтернеті, з'ясуйте, чи входить доставка в його вартість або оплачується окремо. І завжди зберігайте чек або документ, що його замінює. Інша справа, що іноді важко знайти власника інтернет-магазину, тобто по суті претензії пред'явити нікому.

Поради споживачам

Як не потрапити в халепу, купуючи товари в Інтернеті?

1. Вибирайте популярний і перевірений Інтернет-магазин.

2. Якщо є можливість "помацати" товар у звичайному магазині, до того, як замовте його в Інтернеті, обов'язково це зробіть!

3. Сплачуйте товар тільки при його отриманні.

 

 

Практичні поради:

            При виборі магазину варто звернути увагу на досвід роботи в сфері інтернет продажів, наявність усіх необхідних юридичних реквізитів і номерів стаціонарних телефонів. Тому наступний параметр, який необхідно враховувати, - це великий асортимент товару, товар яких торгових марок представлений, які гарантії надає продавець при продажі товару, спосіб оплати і спосіб доставки. Наступний параметр, на який ви повинні звернути увагу, - це сайт інтернет - магазину. Сайт має бути виконаний професійно і якісно, із зручною навігацією. Далі, не полінуйтеся, знайдіть відгуки в інтернеті про цей магазин.

Ось декілька порад по вибору побутової техніки, оскільки саме побутову техніку купують найчастіше через інтернет:

            1. Уточніть усі необхідні технічні параметри товару.

            2. Заздалегідь уточните, що входить в комплект постачання до кожного товару.

            3. Дізнайтеся все про гарантійні зобов'язання цього продавця по кожному товару, який ви збирайтеся придбати.

             4. Уточніть ціну, яку необхідно сплатити, вартість доставки і терміни доставки.                   5. Знайдіть відгуки про той товар, який ви збираєтеся придбавати для того, щоб знати думки інших споживачів.

            6. Перевірте, чи правильно заповнений гарантійний талон на ваш товар. Перевірте цілісність упаковки і наявність товарного чека і усіх необхідних документів з мокрими печатками і підписами.

            Якщо ваші права хоч в чомусь були ущемлені, ви можете сміливо звернутися в управління по захисту прав споживачів. Якщо ви неудовлетворенны купівлею або якістю товару, ви маєте право в течії 14 днів повернути товар і зажадати за нього гроші.

 

Як купувати через інтернет?

 

По-перше. Перед укладенням договорів на відстані продавець (виконавець) повинен надати споживачеві інформацію про: себе (продавця), всі якості товару, гарантійні зобов’язання, умови договору, ціну.

 

По-друге. Факт надання такої інформації повинен бути підтверджений письмово або за допомогою електронного повідомлення. Інформація, підтверджена таким чином, не може бути змінена продавцем в односторонньому порядку.

 

По-третє. Якщо інше не передбачено договором, укладеним на відстані, продавець повинен поставити споживачеві товар протягом прийнятного строку, але не пізніше тридцяти днів з моменту одержання згоди споживача на укладення договору.

При придбанні товару у інтернет-магазині (далі - і-магазин) споживач заходить на сайт продавця, знаходить потрібний йому товар (при цьому можна роздивитися його фотознімки, прочитати опис, а нерідко ще й відгуки тих, хто встиг його купити раніше), потім обирає спосіб доставки і оплати.

 

Отже, основні особливості інтернет-торгівлі, з точки зору покуп-ця, такі:

1) отримання товару і оплата за нього не збігаються у часі (крім випадку, коли доставку здійснює кур'єр і він же забирає гроші);

2) при отриманні товару не завжди можна перевірити його ком-плектність та якість (наприклад, якщо товар надсилають по-штою).

 

Крім того, поки що не всі і-магазини повідомляють на своїх сай-тах власну адресу та інші реквізити. А тому покупець не знає, де шукати продавця, якщо той не відвантажив товар замовнику або підсунув брак.